KONSPEKT LEKCJI Z BIOLOGII W GIMNAZJUM
Temat: Poznajemy środowisko wokół szkoły i jej mieszkańców.
Cele ogólne: - poznanie typowych mieszkańców najbliższego środowiska, - wdrożenie do poszanowania przyrody - każdego jej mieszkańca, - rozwijanie zainteresowań biologicznych i ekologicznych uczniów, - wdrożenie do samodzielnej pracy, korzystania z innej literatury niż podręczniki.
Cele operacyjne: - Uczeń: - rozpozna gatunki roślin i zwierząt w najbliższym środowisku, - oznaczy organizmy na podstawie atlasów, kluczy i albumów, - zakwalifikuje organizmy do poszczególnych grup, - wykona zielnik i oznaczenia, - trenuje zdyscyplinowanie i umiejętność pracy w grupie, - rozumie konieczność przygotowywania się do lekcji, - dostrzeże konieczność dbania o środowisko.
Metody: - pogadanka, - rozmowa, - ćwiczenia praktyczne, - obserwacja.
Formy: - grupowa, - zbiorowa.
Środki: - lupy, lornetki, atlasy, rośliny i zwierzęta, teczki do zbioru zielnikowego roślin, skala porostowa, białe kartki, karty pracy.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Wprowadzenie do lekcji, podanie celu lekcji - obserwacja, rozpoznanie i oznaczenie organizmów.
3. Pokazanie uczniom zielników i przypomnienie prac związanych z ich zakładaniem.
4. Podział klasy na cztery zespoły, wybranie liderów: a) pierwsza grupa obserwuje zwierzęta, korzystając z albumów, atlasów i kluczy, rozpoznaje je, oznacza, przyporządkowuje do bezkręgowców, owadów, ptaków, pajęczaków. b) druga grupa obserwuje rośliny zielne, zbiera okazy do zielnika, korzystając z albumów, atlasów i kluczy, zastanawia się dlaczego te rośliny spotykamy prawie na każdym kroku. c) trzecia grupa obserwuje drzewa i krzewy, dzieli je na krzewy, drzewa liściaste i iglaste, zbiera liście do teczki zielnikowej, oznacza gatunki. d) czwarta grupa obserwuje porosty, najczęściej nadrzewne korzystając ze skali porostowej, oznacza je i dzieli na skorupiaste, listkowate i krzaczkowate. Zastanawia się dlaczego nie zebrała przedstawicieli ze wszystkich grup.
5. Podsumowanie pracy - liderzy. Wytłumaczenie zagadnień z poleceń z kart pracy, obejrzenie okazów zebranych oraz w atlasach i albumach. Zrobienie zielników.
Praca domowa: Czy zauważyłeś działalność ludzką i jej wpływ na otaczające nas środowisko i mieszkańców (pozytywne, negatywne) jeżeli tak to ją opisz.
Ocenienie uczniów.
Jolanta Pałyga Zespół Szkół w Żdanowie |